En kvalitetsstämpel som visar takentreprenörens höga nivå
TIB arbetar för att upphandlare av tak- och tätskiktstjänster ska få den kvalitetsnivå som de efterfrågar. Därför erbjuder TIB sedan mer än tio år tillbaka sina medlemmar att bli TIB-auktoriserade.
För att uppnå sin TIB-auktorisering måste takentreprenören genomgå en djuplodande granskning inom en rad områden. De måste kunna visa att de lever upp till uppsatta kriterier när det gäller kompetens, kvalitetsarbete, myndighetskrav och seriöst företagande i övrigt.
I kompetenskraven ingår bland annat att minst en person i företagsledningen ska ha gått TIB:s tre-stegs företagsledarkurs och att minst hälften av företagets takmontörer måste ha genomgått TIB:s montörsutbildning.
Dessutom kontaktas ett antal referenser som får ge positiv och negativ kritik från ett kundperspektiv. Genom att ta referenser kontrolleras även att företagen verkligen jobbar på det sätt som de säger att de gör – ifråga om kvalitet, säkerhet, arbetsmiljö osv.
En unik fördel med TIB-auktorisationen är att den inte bara görs en gång. En takentreprenörs kompetens- och kvalitetsnivå är en färskvara, och det är även TIB-auktorisationen. Därför gäller den bara ett kalenderår i taget. Det betyder att alla takentreprenörer som vill fortsätta vara TIB-auktoriserade måste lämna in en ny ansökan varje år – och att hela processen görs om från början. Då kontrolleras även att uppgifterna som man lämnade vid senaste auktorisationen stämmer med verkligheten för det gångna året.